Blef to gra licytacyjna. Grę stworzył Richard Borg. Została wydana przez Ravensburger. Można w nią grać od 2 do 6 graczy.

Zawartość pudełka

W pudełku znajdziemy: planszę, kostki (żółte i czerwoną), kubki oraz instrukcję.

Plansza przedstawia tor licytacyjny. Jej wykonanie jest poprawne. Kości k6 mają wartości od 1 do 5 oraz gwiazdkę. Kubki dobrze trzyma się w ręce.

Instrukcja jest zwięzła. Wszystko jest dobrze wytłumaczone. Po przeczytaniu można od razu przystąpić do gry.

Cel gry

Każdy z graczy otrzymuje kubek oraz swoje kostki (zazwyczaj 5). Gracz stara się zabrać innym graczom ich wszystkie kostki. Wygrywa osoba, która jako ostatnia zostanie z kostkami pod kubkiem.

Rozgrywka

Na początku wybiera się osobę rozpoczynającą licytację. Następnie gracze rzucają żółtymi kostkami starając się ich nie pokazywać i chowają je pod kubkiem. Po tym, jak wszyscy skończą rzucać kostkami gracz rozpoczyna licytację. Licytacja odbywa się na torze licytacji (aktualny stan licytacji – zakład – obrazuje czerwona kostka). Tor licytacji zbudowany jest z pól, na których widnieją coraz większe wartości oraz pola z gwiazdką. Oczywiście licytować można tylko wyżej (w wyznaczonym kierunku).

Każdy z graczy może kontynuować licytację podbijając stawkę lub sprawdzić zakład poprzedniej osoby. Licytacja jest kontynuowana dopóki któryś z graczy nie zakończy jej. Zakończenie licytacji polega na powiedzeniu: „blef”. Wtedy to gracz sprawdza poprzednika, czy pod kubkami wszystkich graczy znajduje się wylicytowana liczba tych samych wartości.

Kostki zbudowane są z pól 1, 2, 3, 4, 5 oraz z gwiazdki. Gwiazdka w trakcie odczytywania wyników jest zarówno gwiazdką samą w sobie, jak też dowolną wartością, która akurat jest sprawdzana.

Po zablefowaniu gracze podnoszą swoje kubki i następuje liczenie danych wartości. W sytuacji, gdy gracz blefujący wygrywa, tzn. poprzednik nie osiągnął wylicytowanego wyniku, wtedy gracz zablefowany musi oddać różnicę kostek (np. gracz A obstawił zakład, że będzie razem osiem dwójek, a po podniesieniu wszystkich kubków okazuje się, że jest sześć – wtedy musi oddać dwie kostki). W sytuacji, gdy gracz zablefowany wylicytował dokładnie taki wynik, jaki znajduje się pod wszystkimi kubkami, to wtedy wszyscy gracze oddają po jednej kostce. Natomiast, gdy gracz zablefowany ma więcej kostek niż było w zawartym zakładzie, to wtedy gracz, który blefował oddaje różnicę kostek. Kostki oddaje się na pole na środku toru licytacji.

Gracze uczestniczą w rozgrywce dopóki posiadają pod swoim kubkiem chociaż jedną kostkę. Gdy skończą się im wszystkie kostki odpadają z rozgrywki.

Wygrywa gracz, który zostanie na końcu przynajmniej z jedną kostką pod kubkiem, gdy inni gracze nie będą ich mieli już wcale.

Podsumowanie

Gra jest prosta do wytłumaczenia. Może w nią zagrać każdy. Rozgrywka oparta jest na poprawnym odczytywaniu kłamstewek innych graczy. Występują zwroty akcji – nawet, gdy gracz posiada jedną kostkę, a pozostali mają ich po pięć jest w stanie wygrać daną partię. Jest to bardzo dobra gra na spotkania w większym gronie. Jedna rozgrywka trwa około 20-30 minut.

Plusy:
– emocje,
– płynność rozgrywki,
– nie ma różnicy, czy gra się w 2 osoby, czy w 6 osób,
– szybkość rozgrywki,
– można potraktować ją jako grę imprezową, albo „danie główne”.

Minusy:
– pożeracz czasu,
– w trakcie rzucania kostkami jest bardzo głośno.

Ogółem: 8,9
Grywalność: 10/10
Interakcja: 7/10
Decyzyjność: 4/10
Powiązanie z tematem: 10/10
Składniki gry: 9/10
Trudność: 1/10

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s